close
Interviews

Daniël Reintjes: CEO & Creative Director Christiaan van der Klaauw

Daniel Reintjes: CEO & Creative Director of Christiaan van der Klaauw
Daniël Reintjes: “I’m a designer by trade"

Zeg ‘astronomie’ en je zegt in één adem ‘Christiaan van der Klaauw Astronomical Watches’. Met de introductie in 2014 van de Midnight Planétarium Poetic Complication, in samenwerking met het prestigieuze Van Cleef & Arpels, stond het huis opnieuw in de internationale schijnwerpers. De lijst met astronomische complicaties wordt alleen maar indrukwekkender. In een interview met 0024 vertelt Daniël Reintjes over drie nieuwigheden.

We hebben in onze ontwerpen een heel duidelijke keuze gemaakt voor astronomie en dat gaan we tot het uiterste

Toen hij in 2009 de teugels overnam, ontwierp ontwerper Daniël Reintjes al jaren horloges voor Christiaan van der Klaauw. Christiaan was 65 geworden en vond dat de tijd rijp was om zijn levenswerk over te dragen aan een ‘insider’. En met succes. De twee mannen deelden een grote passie voor astronomie en horloges, wat resulteerde in zeer herkenbare en uitgesproken horlogeontwerpen met astronomie in de hoofdrol. Dat was al zo sinds Christiaan begon als klokkenmaker in 1974 en werd nog versterkt met de komst van Daniël. Toen Daniël de eindverantwoordelijkheid had, kregen de horloges een andere en unieke look en een vernieuwde merknaam: Christiaan Van der Klaauw Astronomical Watches.

Keuze voor astronomie

De liefde en passie voor zowel horlogetechnologie als astronomie zit diep. Zeg je ‘astronomie’, dan zeg je ‘Christiaan van der Klaauw’. Het feit dat dit huis, in tegenstelling tot andere horlogehuizen, niets anders dan astronomische horloges maakt, is uniek. Daniël Reintjes: “We hebben in onze ontwerpen een heel duidelijke keuze gemaakt voor astronomie en dat gaan we tot het uiterste. Zonder uitzondering heeft elk horloge dat we maken een astronomische complicatie, variërend van een maanfase in de Collection of Stars tot een eeuwigdurende kalender in de Masterpieces-serie.”

The sun with 12 claws“Ik ben ontwerper van beroep en industrieel ontwerpen is mijn passie. Wat ik echt leuk vind, is al mijn energie los te laten op iets waar mensen eigenlijk heel goed zonder zouden kunnen. De dagen dat je een horloge kocht om de tijd te bepalen, zijn allang voorbij. Tegenwoordig koop je een horloge als een kunstwerk dat je op je lijf kunt dragen – en laten zien. Geen noodzaak, maar zeker mooi. Mijn ontwerpen hebben altijd een ronde vorm, dat past volgens mij het beste bij astronomie. Het logo is gebaseerd op de klauw die Christiaan gebruikte, maar nu is het een zon met 12 klauwen, de ‘zonneklauw’, want letterlijk en figuurlijk draait alles om de zon. Het logo staat op 12 uur omdat dat het hoogste punt is. Door de helft van de markeringen boven de horizon van de wijzerplaat te plaatsen, representeer ik de reis van de zon van oost naar west. Met dit ontwerp creëer ik een heel eigen signatuur. Het grootste voordeel is dat de onderste helft me alle ruimte geeft die ik nodig heb voor de complicatie. Door het universum en de astronomie te bestuderen, word je je bewust van je eigen nietigheid en kun je afstand nemen van je dagelijkse beslommeringen. Dat relativeert enorm. Je kunt alles wat repetitief is en draait in een horloge weergeven en het grappige is dat, met alles wat het kan weergeven, een horloge een astronomische complicatie op zich is. Omdat astronomische cycli nooit variëren, kun je ze ‘vertalen’ in dingen als tandwielen en de tijd in zijn puurste vorm in het horloge weergeven. Ik vind de oneindigheid van mogelijke complicaties gewoon fascinerend.”

Beperkt tot ongeveer 200 horloges per jaar

Het aantal horloges dat het huis jaarlijks produceert daarentegen is niet eindeloos, maar beperkt tot ongeveer 200 per jaar. Daniël heeft geen ambities om het bedrijf te laten groeien, maar wil wel dat het zelfstandig blijft. Zijn doel: wereldwijd erkend en erkend worden als de autoriteit op het gebied van astronomische bewegingen. “En als we ook elk jaar een nieuwe en verrassende complicatie kunnen bedenken, zijn we dolgelukkig.”

De CVDK Titan Perpetual is de eerste eeuwigdurende kalender in de collectie en heeft een ongewone maanfase met als middelpunt aventurijn en parelmoer. Titan is de grootste maan van Saturnus en het horloge is ook groter dan de andere modellen: 44 mm in plaats van 40 mm. Deze maat wordt steeds meer gevraagd in de markt en het is een vraag waar CVDK graag aan tegemoet komt. Een interessant detail: dit model is een eerbetoon aan Christiaan Huygens, de uitvinder van de slinger en de wetenschapper die het voor ons mogelijk maakte om horloges te hebben. Hij ontdekte Titan aan het firmament. De saffieren achterdeksel is voorzien van een gravure van Christiaan Huygens. Een waar meesterwerk. Uurwerk: automatisch, 29 jewels, 42 uur gangreserve, schrikkeljaar aanduiding en parelmoer maanstand, alligator band. Zo zwart als de nacht.

0024 horlogepodcast #1: Pim Koeslag over zijn ongelooflijke carrièreswitch

Het CDVK Hypernova-model is niet nieuw, maar het feit dat de wijzerplaat blauw is in de editie van dit jaar is dat wel. Ook met een diameter van 44 mm – de eerste in de serie met deze maat – en een combinatie van chronograaf met een dag- en nachtaanduiding en een opvallende superluminova maanfase-indicator. Het horloge volgt de maan minutieus, en als de maan niet zichtbaar is, is het nieuwe maan.

In de ‘nova’-familie is de CDVK Supernova supernieuw: grote broer van de Hypernova, en ook met een 44 mm-kast. Het basisuurwerk is Zwitsers maar is volledig herbouwd in Friesland. Een elegant horloge met datumaanduiding en een superluminova maanfase-aanduiding op 6 uur. Een gangreserve van 48 uur met een blauwe alligatorband.

Voor meer informatie, zie klaauw.com

Christiaan van der Klaauw Real Moon Joure Green: buitenaards mooi

Tags : Christiaan van der KlaauwDaniel Reintjes
Simone Simon

The author Simone Simon

Simone Simon is a writer, passionate art lover and more than anything else drawn to inspiring people and objects of genuine beauty. In that respect she sees her creative work as a celebration of all things visual. No wonder she started a career as a writer, editor and magazine specialist in the publishing industry. She travelled the world for many high end magazines. In October 2016 she joined our team as a senior editor. Her main focus is b-to-b magazine Edelmetaal but she also contributes to other client publications and 0024 Magazine.